Egenskaper Som Går I Arv

Miljø eller arv?

Arv og miljø er de to faktorene som gjør at et menneske blir til det det blir. Noen egenskaper som er genetisk anlagt mens andre påvirkes gjennom hele livet ditt, av for eksempel mennesker rundt deg, media også videre. En person ville ikke vært den samme i et miljø som et annet selv om han/hun hadde akkurat de samme genene, og personer med forskjellige gener vil aldri være like selv om de hadde blitt påvirket akkurat likt av miljø. Men hva er viktigst? Mange evner er arvelige som for eksempel musikalsk talent, selv om dette også er en evne som kan påvirkes og skapes på grunn av miljø. En person kan ha en arvelig sykdom, men det kan likevel være omstendighetene som avgjør om personen får sykdommen eller ikke. Gener er avsnitt på DNA-molekylene og man kan derfor si at genene sitter på kromosomene. Man har to av alle kromosom par (ett fra moren og ett fra faren) og kromosom parrene kalles homologe kromosomer. Mange egenskaper bestemt av gener som virker i samspill med hverandre som for eksempel øyenfarge, mens med andre ting, som når det dannes kjønnsceller så skjer det en reduksjonsdeling. Det som skjer da er at de homologe kromosomparene deler seg og går til hver sin datter celle. Dattercellen arver bare genene på det kromosomet den får og slik føres gener videre. Vi deler genevarianter inn i dominante og recessive. Det vil si at for eksempel når man har egenskapen brun øyenfarge som er et dominant gen, og egenskapen blå øyenfarge som er et recessivt gen så vil alltid det dominante genet føres videre. Hvis for eksempel et barn har en mor med blå øyne og en far med brune øyne vil barnet få brune øyne. Mange sykdommer er også arvelige, både dominant og recessivt. For eksempel Huntingtons er dominant så hvis du har en forelder med det er det 50% sannsynlighet for at du får det. Men sykdommen merker man sjelden før man er 40, så om du har en forelder som bærer sykdommen kan du få deg testet, men mange velger å ikke gjøre det for de vil ikke vite om de kommer til å bli syke eller ikke. Med sykdommer som Cystisk Fibrose som er recessivt er det motsatt og mindre sannsynlighet for å få.
07_22.jpg
Bilde hentet fra http://www.gyldendal.no/senit/vg1/bio/html/bildearkiv.html

Plante- og dyreforedling

I plante og dyreforedling kombinerer man som regel to viktige prinsipp; utvalg og hybridkrysning.
Utvalg er når du velger ut dyr med de beste egenskapene og lar de parre seg med hverandre for å få enda bedre nye individer. For eksempel mange som driver med kyr lar de sterkeste som produserer mest melk parre seg for å gjøre produksjonen enda mer effektiv. Dette gjøres med mange forskjellige dyrearter av mange forskjellige årsaker rundt om i verden, men den beste måten og bevare gode egenskaper på hos planter er kloning. Da kan man bevare de egeskapene man vil og hvis man for eksempel gror grønnsaker, kan man bevare egenskapene som gjør de større eller saftigere også videre.
Hybridkrysning foregår mye på samme måten men istedet for å bevare ønskede egenskaper krysser man ofte individer med ulike ønskede egenskaper for å forene de ønskede egenskapene. Avkommene av disse kryssningene kaller vi hybrider. Det mest vanlige eksempelet er cocker-spaniel hunder som enten har rød grunn farge eller svart grunn farge. De kan også enten ha hvite flekker eller eller være ensfargede. Svart fargen skyldes et dominant gen B og Rød skyldes det recessive genet b. Det dominante genet S for ensfarghet mens det recessive genet s står for hvite flekker. Så for å få en rødfarget og flekket valp ble en rød farget hund parret med en svart og hvit flekket hund og resultatet var positivt. Det har også vært forsket mye på svarte og hvite sauer, og man har funnet ut at hvit fargen skyldes dominant gen W og svart fargen skyldes recessivt gen w. Så hvis en hvit og en svart sau fikk et barn ville det blitt hvitt, med mindre den sauen hadde en svart forelder også.

Add a New Comment
or Sign in as Wikidot user
(will not be published)
- +
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License